Myyty

Volvo V40 D2 Business Automatic – Biarritz Blue Beauty

  • Volvo V40 D2 Business Automatic – Biarritz Blue Beauty
  • Volvo V40 D2 Business Automatic – Biarritz Blue Beauty
  • Volvo V40 D2 Business Automatic – Biarritz Blue Beauty
  • Volvo V40 D2 Business Automatic – Biarritz Blue Beauty
  • Volvo V40 D2 Business Automatic – Biarritz Blue Beauty

Ylellinen pikkufarmari niin arki- kuin business-käyttöön

Heinäkuun puolivälin jälkeen oli mukava palata kesälomareissusta, kun pihassa odotti vaihtoleasing Ford Focus. Seuraavana päivänä soi jo puhelin ja Focus lähti ja pihaan tuli Volvo V40. Kyllä kelpasi lähteä kuskaamaan rouvaa Tammerfesteille. Vaimon vietyäni ilmoitin saman tien, että tulen myös hakemaan, ja voin kuskata rouvan ystävättärenkin kotiin. Mikäs sitä Volvolla kuskatessa.  Jopa Tampereen yössä Volvon upea Biarritz Blue –väri ja tummennetut lasit kerää katseita! Vai oliko ne sittenkin ne rouvat, jotka otin kyytiin.

Todelisen koeajon koeajon tein viikon kuluttua auton saatuani. Lähdin kahden tyttäreni ja veljenpoikani kanssa Tampereelta tunti Tuuriin koeajolle. Ilmeisesti pitää olla kyläkauppias Pohjanmaalta, että tunnissa ehtii. Ei ollut Volvon ripeydestä eikä kuskista nyt kiinni, mutta matkassa meni lähemmäksi kaksi tuntia. Olihan sitä matkaakin 160 km. Tuurista jatkoimme kotipaikalleni Keuruulle. Volvo herätti etukäteen kiinnostusta etenkin veljenpojassani, jolle olisi ollut myös suorempikin kyyti tarjolla Tampereelta Keuruulle.

Auton ulkonäöstä ja Volvo-brändistä tulikin jo mainittua. Tämä uuden sukupolven V40 on ehkä muotoilultaan modernein Volvo, etenkin kun vertaa kulmikkaampiin aikalaisiinsa. V40 on mielestäni muotoilultaan hyvin erottuva kokoluokassaan. Olen ajanut useita sukupolven Volvoja enemmänkin, kuten 240-, 940-, ja S60 –malleja. Tämä uusi V40 on selkeästi kooltaan pienin näistä, mutta ajettavuudeltaan ja tukevuudeltaan pärjää kyllä hyvin isommille. Minuun Volvo V40 ajettavuus teki hyvän vaikutuksen. Turbodiesel automaattivaihteistolla on yhdistelmänä yksi parhaista mitä voi olla. Kierrokset pysyvät pääosin maksimivääntöalueella eli hieman alle 2000 rpm. Moottorina D2 on riittävä tähän autoon. Kiihdytyksissä ei jää liikennevaloissa jalkoihin ja ohitukset sujuvat. Koeajolla Tuuriin ajoin Kurun kautta. Tie on melko mutkaista ja mäkistä, mutta rekasta pääsin hyvin ohitse. Volvon ohjaus ja jousitus ovat oikein miellyttäviä minun makuuni, ja melutaso ei nouse häiritseväksi. Penkit ovat mukavat istua. Sanoisin tässä olevan jopa isomman auton tuntua.

Varustelutaso on vähintäänkin riittävä. Business –mallissa on mm. bluetooth –yhteys puhelimen yhdistämiseksi. Bluetoothin kautta voi käyttää myös esim. Spotify –sovellusta musiikin kuunteluun ja äänentoistokin on laadukas. Xenon ajovalot on varustus listalla kaarrevaloineen, kuten myös LED –valot. Sisältä löytyy myös LED –valaistusta. Laadukkaita yksityiskohtiakin löytyy, kuten esim. kehyksetön taustapeili. Itse en osaa oikein kaivata muuta kuin ehkä vielä nahkapenkkejä.

Start/Stop –toiminto oli minulle uudempaa tekniikkaa ja toimii käytännössä erittäin hyvin. Auto sammuu ja käynnistyy nopeasti ja huomaamattomasti. Esim. risteyksessä pysähdyksissä ollessa auto käynnistyy sillä samalla sekunnilla, kun jalan siirtää jarrulta kaasulle. Vakionopeuden säätimissä olen tottunut 1 km/h portaiseen säätöön, mutta Volvossa voi säätää lisäksi kätevästi 5 km/h steppeinä. Erittäin kätevää!

Auton tilat ovat riittävät, mutta jos nyt jostain täytyy arvostelupisteitä vähentää, niin ehkäpä juuri tiloista. Takakonttiin mahtuu hyvin neljän kabiinilaukun lisäksi pari pientä reppuakin, joten ihan tyhjin käsin ei tarvitse useammankaan henkilön matkustaa. Ehkä kuitenkin neljä aikuista on riittävä matkustajamäärä, vaikka viiden henkilön auto onkin kyseessä. Kolme lasta menee kuitenkin nätisti takapenkille.

Ajettuani autolla reilu kaksi viikkoa en löytänyt mitään vikoja vuosimallin 2014 ja alle 70 tkm ajetusta yksilöstä, Volvo ottaa turvallisuuden tosissaan. Tämä V40 malli on saanut viiden tähden maksimiarvosanan Euro NCAP –kolaritestissä.

Lasse Hillman
9.4 Total Score

Design
10
Ajettavuus
10
Sisätilat
8
Varustelu
9
Tämän hetkinen kunto
10
PROS
  • taloudellisuus (pieni kulutus)
  • design/muotoilu
  • varustelu
CONS
  • tavaratila