Toimintaohjeita tilanteisiin, mitä voi tulla eteen vaihtoleasingasiakkaana.
Miten teen leasingtilauksen?
- Tutustu vaihtoleasingsopimukseen ja tilauslomakkeeseen etukäteen täältä.
- Soita 0400-489831 ja sovi aika, kun voit noutaa auton myyntipisteestämme Espoossa. Auton saa usein jopa samana päivänä.
- Maksa vuokravakuus tilisiirtona, kun noudat auton.
Miten saan minulle sopivan auton?
- Katso koko valikoima meillä myynnissä olevista 1-5 vuotiaista autoista täältä.
- Kerro meille erityistoiveesi seuraavan auton suhteen. Täytämme niitä mahdollisuuksiemme mukaan.
- Priorisoimme esitetyt toiveet sen mukaan, kuinka kauan on ollut meillä asiakkaana ja paljonko ajoa tulee kuukausittain.
Miten valitsen sopivan kilometrimäärän?
- Valitse sopimuskiintiö mieluummin hieman yläkanttiin, koska hinta per kilometri on silloin edullisempi.
- Valitse kuukausikiintiöksi 1000 km, jos olet epävarma tai ajomääräsi vaihtelee huomattavasti.
- Vaihda kiintiötä ylös- tai alaspäin ennen uuden laskutuskauden alkua.
Mitä teen kun saan uuden auton käyttööni?
- Tarkista auto myyjän kanssa ulkoa ja sisältä vaurioiden toteamiseksi.
- Kysy tarvittaessa opastusta hallintalaitteiden kanssa.
- Tarkista, että olet saanut myös ajoluvan sähköpostiisi.
Mitä käyttörajoituksia autolla on?
- Autoa saa kuljettaa vain ajolupaan merkityt henkilöt, joilla on voimassa oleva B-ajokortti
- Autoa ei saa kuljettaa päihtyneenä.
- Autolla ei saa ajaa yleisen tieverkoston ulkopuolella tai viedä ulkomaille.
- Auto tulee aina lukita sen ollessa pysäköitynä.
- Tupakointi autossa on kielletty.
- Eläimiä saa kuljettaa vain asianmukaisessa kuljetuskopassa.
- Autossa ei saa kuljettaa nesteitä tai suurikokoisia/teräviä esineitä, jotka voivat aiheuttaa vaurioita sen sisä- tai ulkopinnoille.
Miten auton vaihto tapahtuu?
- Vastaa meiltä tulevaan puheluun tai viestiin.
- Kerro milloin ja mihin voimme tulla vaihtamaan auton. Mieluiten mahdollisimman pian, mutta viimeistään 3 päivän aikana.
- Huolehdi, että autoon ei jää mitään henkilökohtaisia tavaroitasi ja sisätilat ovat siistit. Autoa ei tarvitse tankata eikä käyttää ulkopesussa ennen vaihtoa.
- Ilmoita meille etukäteen, jos tiedät olevasi esteellinen suorittamaan vaihtoa lähipäivät tai -viikot. Katso kohta Mitä kun olen pidempään poissa pk-seudulta?
Miten tankkaan auton?
- Huolehdi, ettei polttoaine koskaan pääse loppumaan käytössä.
- Tarkista, mitä polttoainetta autoon tulee tankata.
- Tankkaa Neste-maksukortilla. Löydät asemat täältä. Neste MY uusituva diesel ilman lisämaksua.
- Jos sinun täytyy tankata muilla asemilla, hyvitämme tekemäsi maksun tositetta vastaan.
Miten auto tulee pestä/puhdistaa?
- Pidä auto koko ajan siistinä sisältä, jotta auton vaihto käy nopeasti ja sujuvasti.
- Käytä auto ulkopesussa ainakin kerran kuukaudessa.
- Veloitamme sinulta hinnaston mukaisen lisämaksun, mikäli joudumme käyttämään aikaa yli 30 min auton puhdistamiseksi takaisin myyntikuntoon.
Mitä jos autoa pitää huoltaa?
- Lisää tarvittaessa tuulilasin pesunestettä, jonka pakkasenkestävyys on ajankohtaan sopiva.
- Tarkista rengaspaineet huoltoasemalla tarpeen mukaan.
- Ilmoita meille heti, jos huomaat auton tarvitsevan mitään muita huolto- tai korjaustoimenpiteitä. Tulemme vaihtamaan auton toiseen.
Mitä jos saan sakon tai virhemaksun?
- Lisäämme kuukausilaskuusi meille osoitetut pysäköinti- ja pysäköintivirhemaksut.
Miten saan apua jos auto jättää tielle?
- Soita Fennian Autoapu 24h -palvelunumeroon 010 503 2001. Vakuutus korvaa joitain viasta tai vahingosta aiheutuvia hinaus-, korjaus- ja matkakuluja ilman omavastuuta.
- Jos tekninen vika johtuu auton osan kulumisesta tai huollon/korjauksen laiminlyönnistä, korvaamme tilaamiasi hinaus- ja korjauspalveluita enintään 300 € edestä (vakuutuksen korvauksen lisäksi), jos ne ovat tarpeen matkan jatkamiseksi tai auton palauttamiseksi meille.
Miten toimin liikennevahingon sattuessa?
- Ryhdy ensin sellaisiin toimiin, jotka auttavat onnettomuudessa loukkaantuneita ja estävät lisävahinkojen syntymisen.
- Ilmoita vahingosta tai rikoksesta poliisille.
- Mikäli matkasi keskeytyy, löydät toimintaohjeet kohdasta Miten saan apua, jos auto jättää tielle?.
- Ilmoita vahingosta myös meille ja anna tarvittavat tiedot vahinkoilmoituksen tekemiseen vakuutusyhtiöön.
Mikä on omavastuuni vahinkotilanteissa?
- Kun käytät autoa huolellisesti ja noudatat käyttörajoituksia, omavastuusi on rajattu kolarissa 500 euroon. Rajaus on 200 € euroa tuulilasin rikkoutumisen, hirvivahingon, ilkivallan, palon tai varkauden sattuessa.
Mitä kun olen pidempään poissa pk-seudulta?
- Ilmoita meille reilusti etukäteen, jos autoa ei ole mahdollista tulla vaihtamaan yli 3 päivää kestävän työ- tai lomamatkan vuoksi.
- Poistamme auton myynistä emmekä vaivaa sinua silloin. Lisämaksu esteellisyysajalta on 50 € per alkava viikko.
Ja kun lähden työ- tai lomamatkalle ulkomaille?
- Auto kannattaa palauttaa meille matkan ajaksi.
- Sovi etukäteen milloin tuot auton meille ja milloin haet takaisin.
- Siirrämme laskutuskauden päättymistä yhtä monella päivällä kuin auto on meillä. Et siis maksa leasingistä matkasi tai taukosi aikana.
Miten palvelusta veloitetaan?
- Ilmoita auton mittarilukema, kun pyydämme tietoa kuukauden käytön jälkeen.
- Lähetämme laskun jälkikäteen 14 päivän maksuajalla.
- Maksa lasku viimeistään eräpäivänä.
- Ilmoitta meille mahdolliset muutokset laskutusosoitteessasi.
Mitä ovat mahdolliset lisämaksut?
- Kiintiön ylittävä ajo 0,42 €/km.
- Auton puhdistus ja pesu 12,50 € / 15 min.
- Esteellisyys auton vaihtamiseen 50 € / alkava viikko.
Miten irtisanon sopimuksen?
- Ilmoita lopettamisesta meille vähintään 14 vrk ennen laskutuskauden päättymistä.
- Palauta auto myyntipisteeseemme siistinä sovittuna aikana. Samoin Neste-maksukortti.
- Maksamme vuokravakuuden vähennettynä viimeisen kuukauden vuokralla 14 päivän kuluessa tilillesi.