Myyty

Opel Astra Cosmo 1.4 Turbo 103 kW Automaatti – Ylellisesti varusteltu

Tämä neljännen sukupolven Opel Astra liikkuu hienostuneesti 140 hevosvoimaisella turbolla varustetulla bensiinimoottorilla sekä automaattivaihteistolla. Varustelutaso on malliston ylellisin ja hienostunein, Cosmo. Vaikuttavasta ominaisuusluettelosta löytyy mm. vakionopeudensäädin, ESP, kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, sähköinen käsijarru mäkilähtöavustimella, ajotietokone, matkapuhelinvarustus, navigointijärjestelmä, pysäköintitutka, radio/CD -soitin 7 kaiuttimella, sumuvalot, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, kaukosäätöinen keskuslukitus, nahkaverhoilua ohjauspyörässä ja osittain istuimissa, paljon kromi- ja alumiinisomisteita, lohkolämmitin sisätilanpistokkeella sekä kahdet renkaat erikoisvantein. Huoltokirja on täydellinen.

Etupenkit on sporttimallia ja ajoasennon saa säädettyä melkoisen täydelliseksi, ainakin 180cm kuljettajalle. Sivuttaistuki on hyvä.  Kuskin penkissä on ristiselälle sähköinen säätö, josta selkä kiittää pidemmillä ajomatkoilla. Kaikki tarvittava on hyvin käden ulottuvilla. Pienellä opettelemisella tärkeimmät toiminnot tulevat nopeasti tutuksi. Sisustus on hillitty, hyvin viimeistelty.

Auto reagoi mukavan hillitysti kaasun painallukseen, eikä ryntää. Ohjaustehostus on kyllä todella onnistunut. Tien pinta välittyy hyvin rattiin. Auto kulkee todella vakaasti ja eleettömästi. Urissa ei ilmene oikeastaan ollenkaan vetelyä. Muutenkin alusta tuntuu aika tasapainoiselta. Ei pintakovuutta, mutta jämäkkä. Jarruja on myös pakko kehua.

Auton hiljaisuus tekee myös hyvän vaikutuksen lukuunottamatta rengasmelua huonommalla tiellä. Alla on Hankookin renkaat, jotka ilmeisesti ovat hieman kovat. Moottorin äänet eivät kuulu normaaleilla kaasun asennoilla lähes laisinkaan ohjaamoon. Voimakkaampi kaasun painallus herättää pienen, mutta mukavan pippurisen koneen henkiin, ja silloin sporttimaisen pakoputkiston ääni kantautuu myös kabiiniin. Tällä onnistuu ohituksetkin tarvittaessa ripeästi. Kulutus on käytössäni maltillisella tasolla, kaupungissa 7 L ja maantiellä 5 L.

Kuusiportainen automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Se pyrkii vaihtamaan ajoissa suuremmalle, varsinkin tasakaasulla sekä normaaleilla kiihdytyksillä. Mutta voimakkaampi kaasun painallus saa automaatin reagoimaan nopeasti vaihtamalla pienemmälle. Vaihteistoa voi käskyttää myös itse, mikä on ehkä ihan näppärä toiminto ohitustilanteissa.

Sisätiloissa on mukavasti tilaa keskikokoiselle perheelle. Takakonttiin mahtuu kokoontaittuvat lastenvaunut, matkatavarat ja kauppakassit. Takapenkin selkänojat saa myös taitettua tarvittaessa. Autossa on hyvä perussoitin, joka tarjoaa kaiken oleellisen. Puhelimen saa myös kytkettyä bluetoothilla soittimeen mahdollistaen handsfree-puhelut.

Varustelista on kattava. Parkkitutkat edessä ja takana. Sähköikkunat. Sähköpeilit, koria vasten kääntyvät. Tuulilasin lämmitys. Ohjauspyörän lämmitys. Sisävalaistus punaiseen vivahtavalla ledivalaistuksella. Saattovalaistus. Lohkolämmitin. Vakionopeudensäädin. Navigaattori….

Auto on hyvässä kunnossa sekä ulkoa että sisältä. Maalipinnassa ei ole havaittavissa naarmuja, lukuunottamatta aivan muutamaa pientä kiveniskeymää edessä.Petri Ollikainen

8.6 Total Score
Opel Astra 2012

Tämä oli ensimmäinen Opel-kokemukseni näin uudella mallilla. Vilpittömästi voin todeta, että kyllä tätä kelpaa ajaa. Automaatti hoitaa vaihtamisen, ja vakionopeudensäädin hoitaa nopeuden. Toimii kaupungissa ja pidemmillä matkoilla, yksin, kaksin ja koko perheen kanssa.

Design
8
Ajettavuus
9
Sisätilat
8
Varustelu
9
Tämän hetkinen kunto
9
PROS
  • Mukava ajaa
  • Erinomainen varustelu
CONS
  • Rengasmelu hieman häiritsee

Perustin Drive Goodin tuottamaan uusia palveluita autoa tarvitseville. Vaihtoleasingistä on tullut ensimmäisen vuoden aikana erittäin suosittu malli autoilla ilman omistamisen murheita. Samoin mahdollisuus 30 päivän koeajoon ennen ostoa on otettu vastaan hienosti. Kokeilen mielelläni uusia ideoita ja asiakaspalautteella on suuri merkitys hyvän palvelun tuottamisessa.